کار با دستگاه ليزر چوب | خدمات برش ليزري چوب در تهران

ليزر چوب چيست

ليزر چوب يعني ايجاد طرح و نقوش ظريف و پيچيده بر روي انواع سطوح چوبي. ايجاد انواع برش ليزري، سوراخ، و ساير اشکال هندسي منتظم و غير منتظم و حکاکي ليزري بر روي انواع غير فلزات و شيشه و سنگ در ضخامت هاي مختلف، امکان حکاکي ليزري متن و طرح هاي بسيار ريز با دستگاه هاي حکاکي ليزري.
حکاکي روي چوب-نقش زدن روي چوب-برش چوب MDF-اجراي طرح بر روي چوب-حکاکي چوب mdf
ليزر چوب، برش و حکاکي چوب نيز يکي از فعاليت هاي اصلي ما مي باشد که برش چوب MDF تا قطر 3 ميليمتر مقدور است ولي برش چوب هاي طبيعي جهت معرق کاري بستگي به جنس آنها متغير است.

برش ليزري يکي از پر کاربردترين ابزارهاي دنياي مدرن امروزه است . دستگاه هاي برش ليزري با متمرکز کردن پرتو هاي پر قدرت نور در يک فاصله کانوني دقيق بر روي متريال هاي ديگر عمل مي کنند که در نهايت به برش و يا خراش در ماده مورد نظر منجر خواهد شد (بستگي به نحوه تنظيمات ابتدايي دستگاه دارد) ابزارهاي کنترل اين دستگاه ها دقيقا مشابه کامپيوترها است و تنها تفاوت آن ها در اين است که اين دستگاه ها از پرتوهاي امواج الکترومغناطيسي به عنوان تيغ براي برش متريال ها استفاده مي کنند.

از کاربردهاي دستگاه ليزر مي توان موارد زير را نام برد:

  •  تهيه کارت مناسب هاي مختلف مانند کارت تبريک ، کارت عروسي، کارت تبريک کريسمس
  • تهيه اسباب بازي کودکان
  • تهيه پازل
  • تهيه انواع کيف و جعبه
  • تهيه زيورآلات
  • حکاکي روي چوب
  • حکاکي تصاوير
  • و غيره …

امروزه بسياري از کشورها براي ساخت قاب‌هاي تزئيني، فريم‌هاي چوبي و حکاکي طرح‌ها بر روي چوب از دستگاه حکاکي ليزري استفاده مي‌کنند. با استفاده از اين فناوري مي‌توان طرح‌ها و الگوهاي پيچيده‌اي را بر روي چوب پياده کرد. در حکاکي چوب، اشعه ليزر به صورت متمرکز به مواد تابيده مي‌شود و با بالا بردن حرارت آن در نقاط مشخص باعث تبخير ماده مي‌گردد، در نتيجه عمليات برش و حک با ظرافت بالايي انجام شده که اين عمل با هيچ يک از روش‌هاي سنتي و مکانيکي قابل اجرا نخواهد بود. حکاکي بر روي چوب از طريق ليزر محصولي بسيار زيبا و صاف توليد خواهد کرد و يکي از ويژگي‌هاي خوب اين روش آن است که در نتيجه کار با ليزر زياله و خاک اره توليد نخواهد شد و تميزکاري آن به حداقل خواهد رسيد.همچنين به دليل عدم تماس مستقيم اشعه ليزر با ماده، محصول نهايي بر خلاف روش‌هاي سنتي بسيار صاف و بي‌نقص خواهد بود.

ويژگي‌هاي حکاکي ليزري چوب

دقت و ظرافت بالا در انجام برش و حکاکي مواد
امکان حکاکي ليزري طرح هاي بسيار پيچيده و ظريف
تبديل سريع و آسان طرح هاي اوليه به محصول نهايي
به دست آمدن سطحي صاف و بدون خاک اره در نتيجه حکاکي ليزري: از آن جا که پرتوي ليزر به صورت متمرکز به ماده تابيده، تنها موجب بالا رفتن حرارت و تبخير مواد در نقطه اي خاص مي شود. در ضمن اين پرتو با چوب تماس مستقيم برقرار نمي سازد که اين موجب پديد آمدن سطحي صاف و ظريف بعد از حکاکي مي شود.  همچنين به دليل عدم توليد خاک اره در پايان کار  نيازي به تميزکاري نمي باشد.


صنعتگران طرح هاي ساده و پيچيده را توسط دستگاه برش ليزري به سادگي بر روي چوب برش مي دهند. همچنين از آنجا که ماشين برش ليزري به طور مستقيم با متريال چوب ارتباط ندارد، سايش هايي نظير برش با اره و چاقو روي چوب ايجاد نمي شود. اره را کنار بگذاريد و دستگاه ليزر برش چوب را جايگزين نماييد.  برش با مته، اصطلاح کلي است که با نام cnc شناخته شده است اين دستگاه‌ها از کامپيوتر دستور مي‌گيرند. در cnc بجاي ليزر از مته استفاده مي‌شود. در برش ليزري قطعات با تاباندن يک پرتوي ليزر قوي به سطح جسم برش يا حکاکي مي‌شوند. استفاده از دستگاه ليزر و کامپيوتر باعث عدم دخالت نيروي انسان، بهبود عملکرد، دقت و سرعت عمل در اجرا مي شود.


برش ليزر چوب چگونه کار مي کند؟ اساسا ليزر يک پرتو قوي از نور متمرکز است که مي تواند همه انواع چوب را به راحتي برش دهد. برش ليزري تکنولوژي است که از آن براي برش ليزري چوب استفاده مي کند و معمولا براي برنامه هاي توليد در صنعت استفاده مي شود. برش ليزري چوب جهت صنايع دستي هنري، جعبه جواهر، هدايا، دکوراسيون داخلي، خاتم کاري، جعبه هاي تبليغاتي، انواع استند نمايشگاهي و فروشگاهي، اسباب بازي، ساخت زيورآلات چوبي، دکوراسيون چوبي، تنديس، جعبه بسته بندي استفاده مي شود. ليزر براي پروژه هاي چوب کاري سازگار است و بسيار مناسب مي باشد. برش و حکاکي چوب يکي از پرطرفدارترين کاربردهاي ليزر است زيرا مي تواند بسياري از پروژه هاي مختلف را پوشش دهد.
انواع چوب مناسب جهت برش و حکاکي با ليزر نظير MDF،HDF، تخته سه لا، چوب طبيعي، چوب مصنوعي، چوب پلاست، چوب گردو، چوب توسکا، چوب راش، چوب سدر، چوب گيلاس جهت برشکاري مناسب مي باشد.

مراحل حکاکي ليزري و برش ليزري چوب

مرحله طراحي: اين مرحله توسط متقاضي خدمات، شخصي به عنوان طراح يا طراحان اين شرکت انجام مي گيرد. در اين مرحله طرح به وسيله يکي از نرم افزار هاي گرافيکي و طراحي و يا نقشه کشي از جمله فوتوشاپ، کرل دراو، اتوکد و يا ديگر نرم افزارها و با فرمت هاي مشخص تهيه مي گردد.

مرحله تهيه مواد اوليه: در اين مرحله مواد اوليه توسط متقاضي و يا اين شرکت و با هماهنگي در مورد رنگ، ضخامت، ابعاد و برخي پارامترهاي ديگر تهيه مي گردند.

مرحله ساخت نمونه اوليه: در اين مرحله نمونه اي از طرح اصلي بر روي ماده اوليه تهيه شده اجرا مي گردد تا علاوه بر به دست دادن پارامترهاي مربوط به دستگاه نمونه هايي از کيفيت هاي مختلف را به متقاضي خدمات ارائه و علاوه بر کمک در اعمال تغييرات احتمالي و لازم، حدود بهتري از هزينه تمام شده کار را به وي ارائه دهد.

مرحله انجام کار: در اين مرحله طرح اصلي با لحاظ کردن تغييرات احتمالي و لازم و بر روي مواد اوليه تهيه شده به طور کامل انجام مي گردد.

کاربرد اکثر دستگاههاي CNC

  • حک روي قطعات چوب ، MDF ، پلکسي و قطعات تخت مبل ( داراي موارد استفاده وسيع در صنعت مبلمان )
  • ساخت تابلو هاي نفيس به صورت سري کاري
  • حک دو بعدي و سه بعدي و ...
  • مناسب براي توليد قطعات فايبرگلاس
  • مناسب جهت برشکاري و حکاکي سنگ هاي گرانيت، مرمر و ...
  • مناسب جهت برش و حکاکي سنگ هاي مصنوعي
  • حکاکي بر روي شيشه، کريستال و سنگ هاي قيمتي
  • حکاکي و برش انواع فلزات مس، برنج، آلومينيوم و ..