بهترین روش برش ورق آهن

 ورق سیاه در صنعت به عنوان ماده اولیه صنعت مادر محسوب می شوند. در صنعت کلاف های ورق را بعد از انتقال به کارخانه برای تبدیل به محصولات فولادی در ابعاد مورد نیاز برش می دهند سپس به اشکال و محصولات مورد نظر تبدیل می کنند. برش ورق فولادی شیوه های متفاوتی دارد که نمی توان تمامی ورق ها را به یک روش برش داد. بنابراین لازم است قبل از انجام کار با کسب اطلاعاتی بهترین شیوه برشکاری ورق را انتخاب کرده سپس نسبت به شروع پروژه اقدام نمایید.
 
عوامل دخیل در انتخاب نوع برشکاری می تواند به عوامل مختلفی از قبیل ضخامت ورق، سرعت انجام کار، هزینه های تمام شده در انتهای پروژه و دقت در ابعاد و کیفیت خطوط برش بستگی داشته باشد. این شیوه ها به دو دسته سنتی و نوین تقسیم بندی می شوند. پیش از آنکه به بررسی هرکدام از این روش ها بپردازیم بیایید مختصری در مورد معیارهایی که می تواند در انتخاب بهترین روش برش ورق کمک کند را بررسی کنیم.
 

برش هواگاز
 

برش هواگاز یا برش با شعله، قدیمی ترین روش برش آهن می باشد. روشی که عموما ساده و با تجهیزات و لوازم مصرفی ارزان در نظر گرفته می شود. یک تورچ هواگاز می تواند ورق خیلی ضخیم را برش دهد که در درجه اول محدود به مقدار اکسیژن است که می تواند تحویل داده شود برش 36 اینچ(914 میلیمتر) یا حتی 48 اینج(1220 میلیمتر) ورق استیل با هواگاز بی سابقه نیست. با این وجود برای برش شکلهای مختلف از ورق استیل، اکثر کارها بر روی ورق به ضخامت 12 اینچ (304 میلیمتر)و نازک تر انجام می شود.
 
وقتی به درستی تنظیم باشد، تورچ هواگاز یک برش صاف و سطح برشی متعامد ایجاد می کند. مقدار کمی پلیسه در لبه پایینی و بالایی است که با گرمای برش گرد شده است.این سطح برش برای کاربردهای زیادی بدون عملیات حرارتی ایده آل است.
 
برش هواگاز برای ورقهای ضخیمتر از 1 اینچ(25 میلیمتر) ایده آل است ولی برای ورقهای تا ¼ اینچ(6 میلیمتر) هم با سختی هایی قابل استفاده است. این فرایند نسبتا آهسته است و حدود 20 اینچ(508 میلیمتر) در دقیقه برای متریالی 1 اینچ (25 میلیمتر) بالا می رود. نکته مثبت دیگر درباره برش هواگاز استفاده از چند تورچ برش همزمان است که تولید را چند برابر می کند.
 

برش واتر جت

 
برش با دستگاه واتر جت یکی از روش هایی می باشد که خطوط نهایی با دقت و کیفیت بالا در می آید. در این روش که  از طبیعت ( به صیقلی شدن سنگ و صخره ها بنگرید) الهام گرفته، برش به وسیله آب یا ترکیبی از آب و محلول ساینده صورت می گیرد. کیفیت خطوط لبه در پایان برش به این شیوه صاف و بدون دفرمگی گرمایی می باشد. این شیوه می تواند در فلزاتی که به گرما حساس هستند مناسب باشد.به دلیل وجود جریان آب که تمایل به واگرا شدن دارد در این شیوه از برشکاری، در ضخامت ورق هیچگونه محدودیتی وجود نداشته به گونه ای که از ضخامت ۱۵۰ تا ۲۰۳ میلیمتر را هم می توان برش داد. هزینه ها در این شیوه به دو علت اندکی بیشتر از شیوه های دیگر مانند پلاسما می باشد.اولین علت هزینه ای است که به ازای هر ساعت برشکاری در نظر گرفته می شود و عامل بعدی به علت قیمت بالای پمپ تقویت کننده است. یکی دیگر از مزایای این روش عدم تولید هیچ گونه زباله در پایان کار و مصرف کم آب می باشد. برای برش سنگ، مواد و سطوح ناهموار و مواد سختی مانند شیشه های ضد گلوله از این روش استفاده می شود.
 
 

برش پلاسما

 
برش قوس پلاسما یک فرایند عالی برای برش صفحات فولادی کم کربن است که سرعت بسیار بالاتری نسبت به برش هواگاز دارد، اما فاقد برخی کیفیت های لبه است.
این جایی است که پلاسما دو رو دارد. کیفیت لبه یک محدوده خوب دارد که بسته به جریان برش، معمولا از حدود 4/1اینچ (6 میلیمتر) تا 1.5 اینچ(38 میلیمتر) متغیر است. تعامد سطح برش زمانیکه ورق بسیار نازک یا بسیار ضخیم ( بیرون از محدوده ای که ذکر شد ) قرار داشته باشد از دست می رود، حتی با وجود اینکه کیفیت برش سطح ممکن است مطلوب باشد.
 
 
 
از آنجا که یک سیستم کامل نیاز به منبع تغذیه، خنک کننده اب (در سیستم های بیش از 100 آمپر)، یک کنترل گاز، اتصالات شیلنگ ها و کابل ها و خود تورچ دارد، می تواند در مقایسه با هواگاز گرانتر شود. اما افزایش بهره وری پلاسما در مقابل هواگاز این هزینه ها را براحتی جبران می کند.برش پلاسما میتواند با چندین تورچ انجام شود با این حال افزایش هزینه ها معمولا این تعداد را به 2 تورچ محدود می کند. با این حال، برخی از مشتریان به اندازه سه یا چهار سیستم پلاسما در یک دستگاه را انتخاب می کنند، اما معمولا از تولید بالایی برخوردارند که حجم زیادی از قطعات مشابه را برای پشتیبانی از یک خط تولید فراهم می کنند.