تجهيزات چاپي | نحوه کار دستگاه چاپ مستقيم ديجيتال روي پارچه

محل تلاقي چاپ پارچه با دنياي تبليغات را مي توان چاپ انواع پرچم ها و يا هر نوع پارچه اي که با کاربرد اطلاع رساني در فضاي بيروني کاربرد دارند دانست. انواع پارچه هاي تبليغاتي با کمک چاپ مستقيم با مرکب هاي سابليميشن چاپ مي شوند و از آنجايي که مي بايست هر دو سمت پرچم چاپ و رنگ داشته باشد اين عمليات چاپي فقط به صورت چاپ مستقيم امکان پذير است. امروزه با افزايش تنوع پارچه هاي چاپي پارچه ها با موارد استفاده متفاوت همچون لايت باکس ها، استندها، پانل ها و غيره به بازار عرضه شده اند و به رقيبي جدي براي متريال هاي سنتي دنياي چاپ همچون انواع متريال هاي با ترکيب PVC يا حتي انواع کاغذها تبديل شده اند.

پارچه ويژگي هاي منحصر بفردي بويژه در مقابل انواع متريال هاي PVC دارد:

  • وزن پارچه ها معمولا نصف يا حتي کمتر از متريال هاي PVC است
  • پارچه قابليت تا شدن و بسته بندي کردن دارد در صورتي که نه در PVC و نه کاغذها اين امکان وجود ندارد در نتيجه هزينه حمل و نقل پارچه به مراتب کمتر و اقتصادي تر است
  • امکان بازيافت در تمامي انواع پارچه ها وجود دارد درصورتي که در مورد PVC ها اصلا امکان پذير نيست.

چاپ ديجيتال روي پارچه

چاپ روي پارچه به سابليميشن (sublimation)معروف است که در چاپ مستقيم توسط دستگاه فلت بد انجام مي شود. در دستگاه فلت بد امکان چاپ انواع نقوش و طرح ها، در رنگ هاي مختلف بر روي پارچه فراهم است. پارچه هاي مناسب براي چاپ ديجيتال پارچه ها داراي درصد پلي استر بالا (حداقل 70 درصد) و رنگ هاي روشن هستند. از چاپ مستقيم پارچه به طور گسترده براي لايت باکس ها و تبليغات نور از پشت استفاده مي‌شود.

چاپ روي پارچه درون دستگاه‌هاي چاپ ديجيتال فضاي خارجي ، بر روي قطعات برش خورده از پارچه (شيت) و ‏يا به صورت رولي، تا عرض 160 سانتي متر صورت مي گيرد. در اين دستگاهها چاپ پارچه با کيفيت بالا ‏در رنگ و رزولوشن صورت مي گيرد و حتي چاپ عکس با کيفيت بالا هم در اين شيوه امکان پذير است. ‏معمولا پيش از انجام عمليات چاپ روي پارچه، کيفيت چاپ بر روي نمونه پارچه تست مي شود.‏
چاپ روي پارچه براي انواع لباس، پرده، فرش هاي مخصوص، و به عنوان مدياي تبليغي در بيلبردها، ‏لايت باکس تبليغاتي ها، و ديگر سازه هاي تبليغاتي در فضاهاي داخلي و خارجي به کار مي رود.‏

انواع چاپ پارچه از لحاظ مقياس تبليغاتي

در مدل تبليغاتي تنها از يک سيلک استفاده نمي شود زيرا حجم سفارش مشتري بالا مي باشد.
 

  • چاپ روي پارچه با جوهر UVکيفيت بالا
  • چاپ روي پارچه با جوهر سابليميشن
  • چاپ پارچه با جوهر لاتکس
  • چاپ روي پارچه با جوهر indoor تبليغاتي
  • چاپ روي پارچه با جوهر اکوسالونت
  • چاپ پارچه با جوهر سالونت

مزاياي استفاده از چاپ روي پارچه

شايد شما دوست داشته باشيد تصوير خود را بر روي تيشرت خود به چاپ برسانيد. يا در مقياس هاي بزرگتر فرآيند چاپ ايده هاي خود را بر روي پارچه هاي خاص پياده کنيد. تصور کنيد شما براي راه اندازي يک نمايشگاه چاپ پارچه نياز به طرح هاي متنوعي داريد. به راحتي با دستگاه هاي ديجيتال مي توانيد تمام نياز هاي خود را مرتفع سازيد. به عنوان مثال چاپ بر روي پرده، چاپ بر روي روسري، چاپ بر روي مانتو و ساير موارد ديگر خدماتي است که دنياي مدرن امروز به ما ارائه مي دهد.

دستگاه هاي چاپ پارچه

دستگاه هاي چاپ روي پارچه هيچ گونه محدوديتي در طرح و رنگ ندارند. امروزه امکان چاپ بر روي انواع پارچه ها مقدور است، اما بهترين نوع پارچه ساتن شناخته شده است. قبل از اينکه فرايند چاپ به انجام برسد يک پارچه به صورت آزمايشي طرح زده مي شود تا مدت زمان آماده سازي آن در دستگاه مشخص شود. دستگاه هاي چاپ روي پارچه تا اندازه 160 سانتي متر قابليت طراحي و نقش زدن را دارند. يکي از چاپ هاي مدرن امروزه چاپ ديجيتال نام گرفته است. اين عمليات در دستگاه هاي پيشرفته اين امکان را فراهم آورده است که پارچه هايي با ابعاد 150 و 200 سانتي مترو پارچه هاي به صورت رولي و طاقه اي را به چاپ برساند.

چاپ ديجيتال بر پارچه ، اقسام گوناگوني دارد که عبارتند از:
 

  • چاپگرهايي با ظرفيت رنگ کم- سابليميشن به طور مثال ( ATP colour, Roland, D-gen, Mimaki Mouth )
  • چاپگرهايي با فرمت بزرگ با ظرفيت متوسط (به طور مثال Atexco, ATP colour, Roland, Durst, Vutek   و سيسيتم هاي چاپ Hollanders)
  • چاپگرهاي صنعتي با ظرفيت بالا (به طور مثال Atexco, Reggiani, Ms, Osiris, Stork, Konica, Minoltam, Zimmer )
     

دو نوع چاپ روي پارچه وجود دارد

يکي اينکه پارچه بر روي دستگاه چاپ پارچه قرار ميگيرد و بعد از آن کلندر پخش ميشود که رنگ به وضوح برسد.
مورد دوم بر روي کاغذ چاپ ميشود و بصورت برگردان بر روي تي شرت يا پارچه مدنظر با اتو پرس ميشود.

معمول ترين نوع پارچه ايي که در حال حاضر برروي آن چاپ قرار مي گيرد و چاپ بسيار زيبا و جذابي دارد پارچه هايي هستند که مواد دارند و هرچه مواد پارچه بيشتر باشد چاپ بسيار زيبا و خيره کننده اي خواهد داشت. اين نوع چاپ معمولا بصورت سابليمشن، چاپ برروي آن انجام مي دهند و به نوعي به آن چاپ مستقيم مي گويند و چاپ به خورد پارچه مي رود و چاپ تيشرت بسيار عالي خواهيد داشت بگونه ايي که اصلا گسي فکر اين را نمي کند چاپ برروي تيشرت داشته اييد و هرکسي فکر مي کند قبل از دوخت چاپ برروي آن صورت گرفته است. معمولا بيشتر شرکت هاي چاپ تيشرت پيشنهاد تيشرت هايي را مي دهند که داراي مواد يا به اصطلاح از جنس پلي استر باشند زيرا شما چاپ تيشرت فوري و زيبايي را خواهيد داشت.

مزيت هايي که اين نوع پارچه دارد اين است که چاپ سريع و فوق العاده زيبايي دارد و به سرعت مي شود چاپ برروي آن انجام داد و ماندگاري بسيار بالايي اين نوع چاپ ها خواهند داشت. قيمت چاپ تيشرت اين نوع پارچه ها بسيار ارزان تر از ساير روش ها مي باشد.

معايب اين نوع پارچه ها اين است که از مرغوبيت بالايي برخوردار نيستند و براي پوشيدن دراز مدت زياد مناسب نيستند و بيشتر براي پوشيدن مقطعي کاربرد دارند.

در چاپ افست از تعدادي سيلندر چاپ براي پاچيدن جوهر روي کاغذ استفاده مي شود و در اين نوع چاپ هر رنگ سيلندر جداگانه دارد و براي هر طرح نياز به تهيه پليت هاي  وجود دارد. اما در چاپ ديجيتال تصوير طراحي شده بلافاصله بعد از طراحي قابليت چاپ دارد و از اين رو مدت زمان کمتري صرف عمليات سعي و خطا ميگردد و مهمترين نکته در تفاوت استفاده از اين دو که موجب برتري چاپ ديجيتال مي شود عدم محدوديت در تعدد طرح و تعداد مي باشد که اين امر در چاپ افست براي هر طرح حداقل 1000 عدد است و اين در حالي است که در چاپ ديجيتال پارچه امکان چاپ حتي يک طرح هم وجود دارد.همچنين از لحاظ سطح کيفي هم به علت اينکه در چاپ ديجيتال پارچه کليه فرايندبه صورت الکترونيکي انجام مي شود کليه طرح هاي چاپ شده داراي حالت يکسان بوده و اين در حالي است که در چاپ افست به علت متفاوت بودن مکانيزم تغذيه جوهر اندکي تفاوت بين طرح ها در زمان تغذيه مخازن جوهر وجود دارد.اما در مقايسه قيمت در نهايت به علت وجود تيراژ زياد در افست مبلغ ارزان تر خواهد بود اما در وجه ديگر بايد دانست که در اين روش بايد به طرح چاپ شده و خروجي آن در بازار اطمينان داشته باشيد.