طرز کار دستگاه سي ان سي | آموزش نحوه کار با دستگاه cnc تراش

کار با دستگاه سي ان سي

در واقع استفاده از دستگاه سي ان سي توانسته به اين کسب و کارها کمک کند تا با سرعت و دقت بيشتري به کار خود بپردازند. در واقع هرگونه مشکل برش و يا حکاکي با استفاده از دستگاه سي ان سي منتفي است. اين دستگاه دقت فوق العاده بالايي دارد و مي تواند بهترين کيفيت ساخت را به عرضه برساند. کيفيت برش اين دستگاه صنعتي، باعث شده تا صنايعي که از اين دستگاه استفاده مي کنند خيالشان از کيفيت کار راحت باشد.

خريد دستگاه سي ان سي

سعي کنيد در هنگام خريد دستگاه سي ان سي به خدماتي که بر روي اين دستگاه ارائه مي شود دقت کنيد، چرا که خدمات ارائه شده توسط شرکت هاي مختلف متفاوت است و بايد دقيق مورد بررسي قرار گيرد. خدمات آن نيست که بخواهند تنها با دريافت هزينه هاي هنگفت قطعه را تغيير دهند و يا به روند کار شما اعتراض کنند، سرويس و خدمات به اين معناست که شرکت فروشنده اين دستگاه بايد تمام تلاش خود را به کار گيرد تا با کمترين هزينه دستگاه سي ان سي شما را تعمير کرده و در اختيارتان قرار دهد. دقت کنيد شما بايد بتوانيد به بهترين خدمات با کمترين قيمت ممکن دسترسي داشته باشد.
درست است که استفاده از دستگاه سي ان سي کمي هولناک به نظر مي رسد اما لذت بخش و در عين حال دوست داشتني است ، پس با لذت و توجه به کار خود ادامه دهيد. اگر دستگاه خراب شد و تکنسين حرفه اي براي تعمير دستگاه مراجعه کرد، تمام تلاش خود را به کار گيريد تا آموزش هايي را از وي ياد بگيريد تا تعميرات دم دستي را خودتان انجام دهيد و لذت استفاده از دستگاه را در زمان خرابي آن ضايع نکنيد.


پس يك دستگاه CNC  عملا همان دستگاه دستي ساده مي باشد كه قابليت فرمان پذيري از طريق كد ها و منطق رياضياتي را دارد در اين دستگاه حضور كاربر (اپراتور) براي كار با دستگاه محدود به ايستادن اين فرد پشت بخش كنترل كننده دستگاه مي باشد و نوشتن برنامه هاي حركتي آنهم فقط براي يكبار ، ديگر دستگاه اين عمل را بصورت خودكار هر چند بار كه بخواهيم تكرار مي نمايدالبته  بدون حضور كاربر .
بدنه اين دستگاه تقريبا شبيه دستگاه هاي دستي مي باشند يك CNC  فرز عملا همان بدنه سخت افزاري فرز دستي را دارد همينطور براي CNC تراش و CNC سنگ و ...
تنها تفاوت اضافه شدن بخش كنترل گر ميباشد (البته اين تفاوت بصورت عام مي باشد ولي به صورت خاص مطمئنا بخش الكترونيكي هم تغيير كرده است )
در دستگاه تراش براي دستور پيشروي بدين صورت عمل مي شود كه قسمت ساپورت دستگاه را بوسيله دسته چرخان به جلو ميبريم در ماشين هاي NC  اين كار توسط يك سري دستورات پانچ شده بر روي نوار پانچ صورت مي گرفت در دستگاه CNC  امروزي اينكار توسط يك كد صورت مي گيرد .

 اپراتوري

يکي از مهمترين پارامترهاي کارکرد ماشينها ، اپراتورهاي آنها مي باشند . بعضا دو دستگاه CNC مشابه با دو اپراتور را شاهد هستيم که اپراتور با درک و تجربه بالاتر ، خروجي ها را با کيفيت بالاتر و زمان انجام کار کمتري توليد مي کند ؛ اما اپراتور دوم علاوه بر کيفيت پايين و سرعت نامتعارف ، بعضا با تحت فشار قرار دادن دستگاه در موارد غير ضروري ، به دستگاه آسيب وارد مي نمايد . پس اپراتور توانمند يکي از ستونهاي ماشينکاري با CNC مي باشند. اگر مي خواهيد دستگاه بسازيد بايد بتوانيد با دستگاه ساخته شده خود کار نماييد ، اگر مي خواهيد دستگاه سازي کنيد بايد اپراتوري را کامل بدانيد و به کسي که دستگاه را به ايشان فروحته ايد ، اپراتوري را آموزش دهيد . اپراتورها بايد به انواع نرم افزارها تسلط کامل داشته باشند. بعضي از دستگاهها بصورت دو بعدي حرکت مي کنند . نمونه اين دستگاهها را مي توان هات واير HotWire در برش پلاستوفوم ، برش MDF و لترون در صنايع چوب و يا نقش و نگار و نوشته بر روي پلکسي و ... بر شمرد . اين طرح ها را مي توان توسط نرم افزارهايي مانند اتوکد و کرل دراو ، که نرم افزارهاي عمومي تري مي باشند طراحي نمود و سپس توسط نرم افزارهايي مانند آرت کم ، پاورميل و ... آنها را تبديل به Gcode نمود . بعضي از دستگاهها مانند برش شيشه نيازي به تبديل برنامه هاي CAD و Corel به Gcode نمي باشد و دستگاهها مستقيما ورودي DXF و DWG را مي خوانند .

از انواع دستگاه هاي CNC  چوب و سنگ مي توان به دستگاه هاي زير اشاره کرد

  • دستگاه حکاکي و برش CNC
  • دستگاه  CNC  بدون وکيوم
  • دستگاه حکاکي و برش CNC  با ميز وکيوم
  • دستگاه حکاکي CNC  روتاري و تخت
  • دستگاه CNC  حکاکي و تخت 8 هد
  • دستگاه CNC  حکاکي و برش 5 محور
  • دستگاه CNC  ربات
  • دستگاه CNC  حکاکي و برش سنگ
  • دستگاه  CNC  خراطي دو کله

به‌وسيله سي‌ان‌سي مي‌توان به سرعت قطعاتي با اندازه‌هاي دقيق از فلز يا چوب درست کرد. شکل اين قطعات از پيش توسط يک برنامه که در سيستم کم (CAM) يا توسط استفاده کننده به صورت دستي (Manual) توليد شده مشخص مي‌گردد. معمولاً براي اين منظور غالباً از استاندارد (EIA-274-D (ISO6983 استفاده مي‌شود که جي کد (G-Codes) هم ناميده مي‌شود، در اين استاندارد فايلها حرکت ابزارها و عملکرد ترتيبي دستگاه را مشخص مي‌کنند. در استانداردهاي جديدتر دستگاه‌هاي سي ان سي ISO 10303 و ISO 14649 فايل ورودي عمليات لازم براي توليد قطعه کار را تعريف مي‌کنند و هر دستگاه با توجه به ابزارها و قابليت‌هاي خود، مسير حرکت را توليد مي‌کند.
حرکات ماشين سي‌ان‌سي، برخلاف ماشين‌هاي دستي، توسط برنامه کنترل مي‌شود. اين برنامه اغلب به زبان جي کد نوشته مي‌شود. مثلاً با دريافت دستور G1 X100 Y100، ابزار روي يک خط مستقيم به مختصات (100,100) حرکت مي‌کند. اين حرکت با دقت زياد و بدون نياز به اندازه‌گيري توسط اپراتور انجام مي‌شود. به همين دليل ماشين‌هاي سي‌ان‌سي، سرعت و دقت ماشين‌کاري را به مراتب افزايش مي‌دهند.

آموزش کار با دستگاه CNC

بخش مکانيکي دستگاه سي ان سي را ابزارهايي مانند کنترلر، موتور محرک، اسپيندل، محورها ابزار برشي تشکيل مي‌دهند. با توجه به ظرفيت دستگاه و کارهايي که از آن انتظار مي‌رود، ممکن است هر کدام از اين بخش‌ها تغيير کند. به عنوان مثال، در دستگاه‌هاي بزرگتر از موتورهاي محرک با توان و قدرت بالا و از اسپيندل هايي با سرعت بالاتر استفاده مي‌شود. الگوي کار در نرم افزار طراحي آماده مي‌شود، به نرم افزار کنترل فرستاده مي‌شود، در قسمت کنترلر وضعيت دستگاه توسط اپراتور تعيين مي‌شود، موتور محرکه روشن شده و اسپيندل را به حرکت در مي‌آورد، محورها تحت حرکت اسپيندل حرکت مي‌کنند و در نهايت ابزار برشي به جهت‌هاي مختلف حرکت کرده و نمونه کارهاي دو بعدي و سه بعدي را برش مي‌دهند.

انواع ديگر ماشين هاي CNC

انواع ديگر ماشين هاي CNC دستگاه برش پلاسما، دستگاه هوابرش ، دستگاه واترجت يا برش واترجت يا برش آب و … هستند که کاربرد هاي زيادي در صنايع محتلف دارند دارند.

دستگاه cnc برش پلاسما : برش پلاسما فرايند برش با قوس الکتريکي است و روي هر نوع فلز رسانا ، فولاد نرم ، آلومينيوم ، فولاد ضدزنگ (استاينلس استيل) و . . . مي تواند انجام شود. معمولا برش پلاسما در مواردي که دقت بالاتر مورد نياز باشد استفاده ميشود و از لحاظ قيمت، کيفيت و امکانات بين هوا گاز و ليزر مي باشد. دستگاه هاي برش پلاسما قابليت برش انواع ورق، شيت و اسلب فلزي را دارا مي باشند و در صنايع مختلف نظيرماشين سازي، قالب سازي، فولادسازي، سوله سازي، لوستر سازي و… کاربرد دارند.
دستگاه cnc هوابرش : در اين دستگاه ها سوخت گاز به همراه اکسيژن براي جوش دادن و برش فلزات استفاده مي شود. دستگاه هوا برش به دليل کاربرد ساده و مقرون به صرفه بودن کاربران خاص خود را دارد و شايد نتوان به راحتي دستگاه ديگري را جايگزين آن کرد ولي به دليل سرعت کند برش و پايين بودن دقت در بعضي از صنايع به جاي دستگاه هوا برش از دستگاه برش پلاسما و يا ليزر استفاده ميکنند. دستگاه هوا برش براي برش ورق هاي تخت و صفحات با ضخامت بيشتراستفاهده مي شود.
دستگاه cnc برش واترجت : واتر جت نيز دستگاهي است براي برش، که با جريان بسيار پر فشار آب کار مي کند. شايد عجيب به نظر برسد، اما اگر سرعت آب به حد کافي افزايش يابد، مي تواند حتي فلزات و سنگ را نيز برش دهد . علت اين که دستگاه هاي واتر جت مي توانند برش بزنند، در اين است که آب خروجي در يک نازل بسيار باريک ساخته شده از سنگ قيمتي با فشار بسيار بالايي هدايت مي شود تا به صورت مستقيمي خارج شود. يکي از مزاياي دستگاه هاي واتر جت اين است که هيچ گاه بر خلاف اره هاي صنعتي به خاطر گرم شدن از کار نمي افتند علاوه بر آن اين دستگاه هاي برش، بي بو و بدون غبار هستند. در ساخت قطعات صنعتي، صنايع هوا – فضا، صنايع ساختماني ، صنعت شيشه، صنعت چوب، صنعت قطعه سازي و خودروسازي، صنعت نساجي، صنعت برق و الکترونيک و صنايع غذايي کاربرد دارد.