معرفی انواع برش گرم و سرد

 

به معنای دیگر برشکاری به معنای تغییر در ابعاد یک قطعه به کمک بریدن بخش های اضافی است.

امروزه برشکاری با استفاده از ربات و از طریق ابزارهایی مانند لیزر-پلاسما-واترجت ویا فرز نصب شده روی آنها جهت افزایش سرعت،افزایش دقت،کاهش ضایعات ،ایمنی در کار و بازدهی بالا صورت میگیرد.

برشکاری یکی از نیازهای ضروری صنعتگران است.

به طور کلی برشکاری به دوروش برش سرد و گرم انجام میگیرد که در اینجا قصد داریم اطلاعاتی در این رابطه در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

برش گرم

برش گرم به پروسه ای گفته می شود که در آن با بالا بردن دما تا نقطه ذوب فلز، اقدام به جداسازی  ملکولهای فلز نموده و به این روش فلز برش داده می شود. برش گرم نیز خود به سه دسته برش با دستگاه پلاسما (هوا برش) ، تیغ اره های دیسکی آتشی (اصطکاکی) و برش لیزر تقسیم می شود.

مزایا

بزرگترین مزیتی که می توان برای برش گرم نامبرد، کاهش زمان برشکاری، عدم ایجاد تراشه، قابلیت همگام سازی با کامپیوتر، حکاکی و... می باشد.

معایب

برش کاری به روش گرم دارای معایبی زیادی می باشد، که به دلیل سرعت بالاتر در پروسه برشکاری همیشه نادیده گرفته می شود. از این معایب می توان تغییر ساختار ملکولی فولاد ، تغییر ظاهری کناره های محل برش، تغییر ساختار ملکولی فلز در محل برش و اطراف آن، سطح برشکاری نامناسب، ضایعات زیاد، دقت و عملکرد نامناسب در برش های ضخیم، برش مقاطع با ضخامت کم، ایجاد مواد شیمیایی و سمی هنگام برش اشاره کرد.

برش سرد

برش سرد به پروسه ای گفته می شود که درآن قطعه فلزی بدون ایجاد حرارت به اندازه دلخواه برش داده شود. برش سرد نیز انواع مختلفی دارد که شامل برش از طریق واتر جت، اره نواری، اره دیسکی، اره دستی و اره لنگ را شامل می شود.

مزایا

برش سرد دارای مزیت هایی مانند عدم تغییر در ساختار ملوکولی فلزات ، قابلیت برش مقاطع در سایز های متفاوت و اشکال مختلف، کاهش ضایعات، کیفیت سطحی مناسب، قطعات یکسان، عدم تولید گاز های مزاحم و سمی، تطبیق پذیری و انعطاف و مزیت های بیشمار دیگر که در دیگر مقالات تخصصی برش تیغ اره دات کام به آنها اشاره خواهیم کرد.

معایب

هزینه ابزار آلات برشکاری (تیغ اره و ملزومات مصرفی)، نیاز به تکنسین متخصص جهت برشکاری و مهم تر از همه دستگاه های برش سرد برای حفظ دقت و عملکرد خود نیاز به سرویس های دوره ای و منظم دارند تا از بوجود آمدن مشکلاتی مانند کج بری، شکسته شدن و ... جلوگیری شود.